Un nou proiect de lege propus de un grup de senatori PNL vine cu soluții concrete pentru deblocarea și eficientizarea procesului de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile. Inițiativa legislativă urmărește simplificarea reglementărilor actuale, care generează întârzieri, birocrație excesivă și chiar riscul de pierdere a finanțărilor externe.
În prezent, proiectele finanțate cu fonduri europene sunt gestionate după aceleași reguli ca și activitățile finanțate din bugetul de stat. Acest lucru implică proceduri rigide, dificultăți în realocarea fondurilor și lipsa unei perspective multianuale asupra bugetelor.
Beneficiarii, inclusiv autorități locale sau instituții cu resurse limitate, se confruntă frecvent cu:
- lipsa cofinanțării naționale,
- cheltuieli neeligibile greu de acoperit,
- întârzieri semnificative în rambursarea cheltuielilor.
Toate acestea pot bloca sau încetini implementarea proiectelor, afectând direct dezvoltarea infrastructurii, inclusiv în sectorul construcțiilor.
Ce propune noua lege?
1. Regim bugetar distinct pentru proiectele europene
Proiectul legislativ prevede un cadru financiar și contabil separat pentru proiectele cu finanțare nerambursabilă, care va permite evidențierea clară a acestor fonduri în bugetele instituțiilor implicate. Se dorește astfel aplicarea unor proceduri financiare adaptate, mai flexibile și eficiente, inclusiv posibilitatea de derogare de la unele reguli generale, acolo unde este justificat.
2. Flexibilitate crescută în alocarea fondurilor
Se propune majorarea plafonului pentru realocarea creditelor bugetare în cadrul unui proiect de la 20% la 25%, fără a fi necesară promovarea unei rectificări bugetare. Astfel, beneficiarii vor putea ajusta bugetele interne în funcție de nevoile reale ale proiectului, menținând obiectivele stabilite.
3. Bugetare multianuală
În acord cu natura pe termen lung a proiectelor europene, se introduce conceptul de bugetare multianuală orientativă pe o perioadă de 3 ani. Aceasta va permite reportarea sumelor necheltuite, oferind stabilitate financiară și o planificare predictibilă pentru beneficiari.
4. Cofinanțare automată și rapidă
Un element esențial al inițiativei este crearea unui Fond de Cofinanțare Automatizată, gestionat de Ministerul Finanțelor. Acesta ar urma să asigure alocarea rapidă a contribuției naționale și acoperirea cheltuielilor neeligibile, fără a mai depinde de aprobări birocratice lente.
Pe baza contractelor de finanțare, ministerul va putea transfera în mod automat sumele necesare către instituțiile beneficiare, evitând astfel blocajele legate de lipsa cofinanțării.
5. Avansuri și decontări rapide
Noua lege mai propune și reglementarea expresă a mecanismelor prin care Trezoreria Statului va putea acorda avansuri temporare pentru finanțarea cheltuielilor eligibile. În plus, rambursările UE vor fi transferate imediat către beneficiari, reducând astfel decalajele dintre efectuarea plății și rambursare.
Această măsură este esențială pentru evitarea datoriilor către contractori și penalitățile de întârziere – aspecte critice în domeniul construcțiilor.
Impact pentru sectorul construcțiilor
Dacă va fi adoptat, acest cadru legislativ va contribui semnificativ la fluidizarea procesului de implementare a proiectelor europene în România. Pentru actorii din sectorul construcțiilor, inclusiv membrii Casei Sociale a Constructorilor, aceste schimbări ar putea însemna:
- acces mai rapid la finanțări,
- derulare predictibilă a proiectelor,
- eliminarea blocajelor administrative și financiare.
Pentru mai multe detalii accesati articolul aici